Eiwit supplementen, wat heb je eraan?

Wat zijn eiwitten?

WheyEiwitten of ook wel proteïne genoemd zijn de bouwstoffen van het lichaam. Veel levensmiddelen bevat eiwit en het is erg belangrijk voor het lichaam. Het levert bijvoorbeeld calorieën en verschillende aminozuren. Het lichaam maakt zelf ook aminozuren aan, maar de gene die het niet aan maakt moeten uit voeding worden gehaald. Er zijn twee soorten eiwitten: dierlijke en plantaardige. De belangrijkste dierlijke zijn vlees, vis, melk en eieren. De belangrijkste plantaardige zijn graanproducten, vruchten en noten.

De eiwitkwaliteit verschilt per product. Dit ligt onder andere aan de hoeveelheid aminozuren. Elk eiwit is uniek, in totaal kan eiwit 22 verschillende aminozuren bevatten.

Eiwitten hebben meerdere functie, zoals het opbouwen van weefsel. De weefsels in het lichaam zijn uit cellen opgebouwd. Deze cellen bevatten eiwit zoals spieren. Dit wordt opgebouwd uit de aminozuren. Ook de cellen die al aanwezig zijn moeten onderhouden worden, het lichaam doet dit door middel van het eiwit afbreken en vervangen met nieuw eiwit. Ook zijn de eiwitten betrokken bij meerdere processen in het lichaam, zoals het omzetten van stoffen voor de spijsvertering.

Een gemiddeld volwassen mens heeft iets minder eiwit nodig dan een gram per kilogram lichaamsgewicht. Dit is natuurlijk niet voor iedereen zo. Dat is waar we het hier over gaan hebben. (top)Sporters belasten de spieren namelijk veel meer dan de gemiddeld mens, verbranden meer vet en hebben daarom ook meer eiwitten nodig. Door het nemen van genoeg eiwitten kunnen de sporters optimaal herstellen en groeien.  Krachtsporters moeten namelijk wel 2 tot 3 gram per kilogram lichaamsgewicht aan eiwitten binnenkrijgen om goed te herstellen. Dit is niet altijd even makkelijk uit normale voeding en daarom wordt dit vaak aangevuld met eiwit supplementen.

Eiwit supplementen staan bekend als het poeder dat gemixt wordt met water of melk tot een eiwit-shake. Hiermee kun je makkelijk aan een aantal gram eiwitten komen. Er zijn verschillende soorten eiwit supplementen: Whey hydrolisaat, whey isolaat, whey concentraat, ei-eiwit, melk-eiwit en micellar caseïne.

De Soorten eiwit supplementen

Whey Hydrolisaat is het eiwit supplement dat het snelst door het lichaam wordt opgenomen. Dit gebeurt al binnen enkele minuten, daarom wordt het ook aangeraden om deze kort na een training in te nemen. Het kan ook gewoon prima bij het ontbijt worden genomen. Whey Isolaat, is na de Hydrolisaat de snelst opgenomen eiwit supplement. Deze neemt het in het lichaam op in ongeveer 15 minuten. Daarom wordt  deze net als Hydrolisaat ook kort na het trainen of bij het ontbijt in genomen. Whey Concentraat wordt het minst snel opgenomen, dit duurt wel ongeveer 45 minuten. Melk-eiwit en ei-eiwit zijn beide eiwitten die pas na een paar uur worden opgenomen in het lichaam en Whey perfection productworden daarom ook een stuk minder gebruikt.

Een combinatie van alle drie de Whey soorten: de Perfection

Whey Perfection is een mix van alle drie Whey eiwitten. Whey Perfection bevat Isolaat, Hydrolisaat en ook Whey concentraat. Het voordeel hiervan is dat je het snel opneembare Hydrolisaat binnen krijgt, maar ook het hoge kwaliteit Isolaat en ook het Ultra gefilterde Concentraat.