Het Cambridge dieet en de ontwikkeling er van

Afvallen met het cambridge dieetHet Cambridge dieet bestaat al sinds de jaren zestig en is ontwikkeld door dr. Alan Howard. Het Cambridge dieet staat geheel in het teken van afvallen met maaltijdvervangers. Deze maaltijdvervangers bevatten weinig koolhydraten, waardoor je snel en gemakkelijk kiloís verliest. Na het voltooien van het dieet mag je vervolgens voorzichtig weer overgaan op het eten van normale voeding, waarbij het uiteraard de bedoeling is dat je de verloren kiloís niet weer aankomt.

Om aan het Cambridge dieet deel te nemen, dien je altijd begeleid te worden door een consulent. Zo zijn de maaltijdvervangers van het dieet niet verkrijgbaar in de winkel, maar dien je deze te krijgen van een professionele consulent die je bijstaat tijdens je strijd tegen de overtollige kiloís. Samen met de consulent doorloop je hierbij de volgende vier fases:
1. De voorbereiding: bij de voorbereidende fase van het Cambridge dieet bereid je je lichaam alvast voor op wat er komen gaat. Dit doe je door minder te eten en voornamelijk koolhydraten te mijden.
2. Het daadwerkelijke afslanken: tijdens de tweede fase van het dieet gebruik je alleen de maaltijdvervangers van het Cambridge dieet. Deze maaltijdvervangers worden aangevuld met lichte maaltijden en 2,5 liter water per dag.
3. Het afbouwen van het dieet: als je het gehele dieet hebt doorlopen, ga je rustig weer over op het eten van normale voeding. Dit dien je voorzichtig te doen, zodat je niet direct terugvalt in je oude patroon.
4. Gewichtsbeheersing: tijdens de laatste fase van het dieet krijgen voeding en leefstijl extra aandacht. Op deze manier kun je het behaalde resultaat behouden en komen de verloren kiloís niet terug.

Cambridge dieet en de maaltijd vervangers

De maaltijdvervangers die je eet tijdens het Cambridge dieet bestaan uit shakes, repen en soepen. Hierbij kun je kiezen uit drie maaltijdvervangers per dag die je dagelijks 500 kcal opleveren of vier maaltijdvervangers per dag die je dagelijks 800 kcal opleveren. Deze 800 kcal kun je wat verhogen door ook lichte maaltijden te eten en melkproducten en fruit aan het dieet toe te voegen. De grens van het maximaal aantal kcal per dag is 1200.

De voordelen van het Cambridge dieet
Het volgen van het Cambridge dieet brengt verschillende voordelen met zich mee, namelijk:
– Door de maaltijdvervangers val je snel af.
– Je krijgt professionele begeleiding van een gewichtsconsulent.
– Je hebt een duidelijk beeld van wat je wel en niet mag eten.

Mede om deze voordelen is dit dieet nog altijd een geliefd dieet in Nederland en wordt dit dieet nog altijd door veel mensen met succes gevolgd.