Het voorkomen van spierpijn bij hardlopen

Bij veel mensen is het welbekend: spierpijn krijgen na een uurtje flink gesport te hebben. Vooral als je bijvoorbeeld na lange tijd weer eens hardloopschoenen aantrekt en direct fanatiek aan de slag gaat. Dat is natuurlijk niet bepaald verstandig om te doen. Zoals je op mijn Twitter pagina hebt kunnen lezen, heb ik op dit moment ook behoorlijk last van spierpijn na het hardlopen en ik geef jullie graag een aantal tips.

Spierpijn is een vervelend gevoel dat ervoor kan zorgen dat je bepaalde bewegingen niet meer goed kan maken. Uiteraard tijdelijk, maar spierpijn kan altijd nog een paar dagen duren. Als je na het hardlopen veel last hebt van spierpijn en mogelijk enkele weken lang, is het raadzaam om een fysiotherapeut te bezoeken. Wanneer je lichaam gewend is om veel te trainen, zul je na verloop van tijd steeds minder vaak spierpijn krijgen. Je lichaam is dan gewend aan de belasting en je zult ook een betere conditie krijgen.

Wat is spierpijn bij hardlopen?

Spierpijn na het trainenSpierpijn wil eigenlijk zeggen dat de spier overbelast is. Dit gebeurt vaak tijdens het sporten en ook wanneer je voor een langere tijd een verkeerde houding aanhoudt. De pijn die je voelt verschilt per spier en per persoon. Vooral de eerste dag kan vervelend zijn. Dit kan er soms zelfs voor zorgen dat je bepaalde bewegingen niet kan maken. Ook kan je verschillende activiteiten niet uitvoeren. Wanneer je te maken hebt met spierpijn betekent het dat je weefsel van de spieren is beschadigd. Hoe erg de pijn is, heeft weer te maken met hoe erg het weefsel is beschadigd. De symptomen waar je mee te kampen krijgt zijn vooral een stijve spier, ‘zeurende’ spieren of een verdoofd gevoel.

Op mijn eigen website vind je meer informatie over spierpijn en hardlopen. Ook als het gaat om fitness kun je te maken krijgen met spierpijn. Als je veel aan fitness doet weet je dat je hier mee te maken kan krijgen als je enige tijd stil hebt gezeten. Over dit onderwerp vind je eveneens diverse artikelen.